De adviseurs van Borst Bedden beantwoorden vragen over slapen en gezondheid voor de blog NHD Gezond. Heeft u ook een vraag? Stuur deze dan in via deze link of stuur een e-mail naar info@borstbedden.nl. Er wordt gevarieerd tussen verschillende thema's op het gebied van slapen en zorg. Op deze pagina kunt u meer lezen over het thema slecht slapen door irritaties.

Thema: slecht slapen door irritaties

Kijk bij snurken eens naar het bed

1. Ik heb last van mijn heupen, ondanks een nieuw matras. Hoe kan dat?

Wanneer het slaapsysteem u niet op de juiste wijze ondersteunt, kantelt uw heup naar voren waardoor u er last van kunt krijgen. Een goed bed geeft u juist meer steun bij de bekkenrand. De bouw van het heupgewricht van een heer is vlakker dan dat van een dame. Bij de dame is de onderzijde van het gewricht breder. Bij een goede lattenbodem of schotelbodem kan ingesteld worden dat de bovenkant het bekkengewricht, waar het bekken smaller is, meer steun krijgt.

Het gevolg hiervan is dat de heup op een betere manier wordt gesteund wat de pijn zal verminderen. Doordat hierbij ook de houding beter wordt, herstellen ook de rug, nek en schouder hierbij beter. Een spiraal en boxspring kunnen niet worden ingesteld. Daar kan een goed matras wel een goede ondersteuning geven, maar nooit op het niveau als een goede lattenbodem of schotelbodem. Een bed met een topper verslechtert de houding ook nogal. Als u de topper verwijdert, wordt het bed minder comfortabel maar geeft het u juist een betere ondersteuning.

2. Ik slaap een paar uurtjes en word dan rond 4 uur wakker om niet meer in slaap te vallen. Heeft u tips?

Het lijkt erop dat u wel een aantal uur goed heeft geslapen en er weinig behoefte is om weer in slaap te vallen. Het kan zijn dat u wordt wakker gehouden door diverse irritaties die door het bed worden opgeroepen, zoals kou en warmte of een slechte lighouding. Maar als de slaap niet snel terugkomt, verval je in gedachtes die je slecht kunt loslaten. Wat naar mijn idee zou kunnen helpen is het lezen van enkele bladzijden van een boek voordat u gaat slapen. Als het een boeiend boek betreft, vallen uw gedachten snel terug naar het boek als u wakker bent geworden. Deze gedachten zijn oppervlakkig waardoor het mogelijk is om eerder weer in de slaapmodus te komen.

Een andere mogelijkheid is een bed met een massage. Deze massage is niet voor het masseren van spieren, maar meer voor het ontspannen van het lichaam. De beweging en intensiteit van de massage kunt u regelen en stopt vanzelf na vijftien minuten. Deze ontspanning kan heel goed helpen om weer in slaap te komen.

3. Mijn partner snurkt en dat houdt me wakker. Ik wel wel naast hem blijven slapen. Wat kan ik doen?

Als uw partner veel op zijn rug ligt te snurken, dan is dat omdat het bed op die manier het lekkerst voor hem ligt. Als het bed hem een goede ondersteuning zou bieden, gaat hij automatisch op zijn zij liggen en minder snurken. De reden daarvoor is dat door de slijtage van het matras en de bodem de steun van het bekken gewricht minder wordt. Hierdoor ga je ook meer draaien en woelen en kom je ook meer op de rug of de buik te slapen. Ook uw bed wordt minder, waardoor u ook gevoeliger wordt voor irritaties – zoals gesnurk – van uw partner. Soms wordt geadviseerd een tennisbal op de rug van de pyjama te naaien, om te voorkomen dat iemand op zijn rug gaat liggen. Dit is absoluut verkeerd. Het lost namelijk het probleem niet op. Het probleem is dat het bed uw partner veel te weinig steun geeft. Ik adviseer u om eens een afspraak te maken met één van de slaapspecialisten van Borst Bedden om het met die persoon te bespreken. Bij Borst Bedden kunnen ze goed laten zien dat het bed uw slaaphouding bepaalt.